مديتيشن، همانند ورزش پرس سينه براي مغز است

خبر علمی :

«همراه با مغز پژوهان»

مديتيشن، همانند ورزش پرس سينه براي مغز است

نقشي كه مديتيشن در توسعه مغز دارد، موضوع تئوري ها و مطالعات متعددي بوده است. در پژوهشي كه اخيراً در دانشگاه كاليفرنيا انجام شد، مشخص شده است كه مديتيشن طولاني منجر به ايجاد تاشدگي در قشر بيروني مغز مي شود. اين موضوع باعث انعطاف پذيري مغز شده و تغييرات مثبت فيزولوژيكي را به دنبال دارد. تحقيقات قبلي مشخص كرده بودند كه مديتيشن طولاني منجر به افزايش مواد خاكستري و سفيد مغز مي شود. اين مواد نقش موثري در فرايند اطلاعات و توانمندي شناختي مغز دارند. همچنين مشخص شده بود كه مديتيشن طولاني منجر به بهبود شبكه ارتباطي عصبي مغز مي شود.

بنا به عقيده پژوهشگران، چنين تصور مي شد كه مغز از زمان تولد تا سن بيست سالگي رشد مي كند آنگاه شروع به انقباض مي نمايد و نمي توان براي جلوگيري از انقباض مغز، كاري انجام داد. اما انضباط ذهني حاصل از مديتيشن مي تواند در كاهش اين انقباض نقش موثري داشته باشد. البته اين انضباط ذهني كار ساده اي نيست اگر چه به نظر مي رسد كه يك مديتيتور فقط مي نشيند و چشمانش را مي بندد؛ در حالي كه مديتيشن، يك تلاش مستمر ذهني است.

« ترجمه توسط محققان آکادمی تفکر»

http://www.thinkingacademy.org

منبع: نيويورك تايمز

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: